(Se flere bilder av bilen nederst i saken)
Motor Gruppen har i snart ett år hatt en tett dialog med FAW, en av de store kinesiske bilprodusentene som står bak personbilmerkene Hongqi og Bestune, om mulig import til Norge.
Formalisert ambisjon om to merker
- Partene har nylig formalisert en ambisjon om å komme i gang med salget mot slutten av 2020 eller begynnelsen av 2021, sier Magnus Brask Rustad til BilNytt.no onsdag kveld.
Han er konsernsjef i Motor Gruppen.
- Foreløpig plan er å starte opp med Hongqi. Først skal vi teste ut bilen på norske veier og se hvordan den mottas i det norske markedet.
Elbil-SUVen Hongqi e-hs3 er 4,5 meter lang og fås i to versjoner: en med to hjulsdrift og 150 hk og en med firehjulsdrift og 300 hk.
Brask Rustad opplyser til BilNytt.no at bilene vil bli å se på veien allerede denne uken og at det er derfor Motor Gruppen nå velger å kommentere saken om Kinabilene.
FAW og Motor Gruppen er videre enige om at et fremtidig samarbeid også kan inkludere bilmerket Bestune, som er et noe rimeligere merke enn Hongqi.
Bestune viste nylig frem en modell som er 4,6 meter lang og visstnok med den høyeste tillatte grad av automasjon i Europa, L 2.
- FAW har alle nødvendige ressurser
- Ved utvikling av nye Hongqi-modeller legges det til grunn at naturlige konkurrenter er såkalte «premium brands». Ved utvikling av Bestune-modeller legges det tilsvarende til grunn at de naturlige konkurrentene er typiske «volum brands», sier Brask Rustad.
Hongqi e-hs3 er klar for offentligheten på norsk jord og kjører ut porten fra Østre Aker vei torsdag morgen.
I Norge skal det i første omgang bare satses på ladbare modeller, både to- og firehjulsdrevne.
- Det er elbiler som er aktuelt i første omgang. Begge merkene har i dag flere rene elektriske modeller samtidig som utviklingstakten av nye modeller er svært høy hos FAW, sier Brask Rustad og fortsetter:
- Til forskjell fra mange andre kinesiske bilmerker vi har hørt om de siste par årene har FAW alle ressurser som er nødvendig for å sette en hel serie med nye svært avanserte Bestune- og Hongqi-modeller i produksjon, påpeker han.
Les også: Hongqi - Frankfurt-utstillingens mest overraskende
- Kineserne vil få fotfeste
At kinesiske biler vil få fotfeste i det norske markedet har Brask Rustad stor tro på. Han påpeker imidertid at det er et hav av bilmerker og at han er usikker på hvilke og hvor mange merker det er plass til.
- Jeg tror alle private bilimportører har vært i dialog med kinesiske bilprodusenter og sondert hvilke kinesiske merker som er på markedet.
- Jeg er ganske sikker på at det er flere kinesiske bilmerker i Norge om 5-10 år, men det blir spennende å se hvilke merker det blir, sier Brask Rustad samtidig som han er rask til å tilføye:
- Jeg er svært trygg på FAW og bilmerkene Bestune og Hongqi, basert på deres utviklingsressurser og gode økonomiske resultater.
- Vi har vurdert dette nøye, understreker han.
Vil starte med Motor Forum
- For Motor Gruppen vil det være naturlig å starte med egne forhandlere som en grunnstamme når distribusjonen i Norge etter hvert skal planlegges, sier Brask Rustad til BilNytt.no.
- Dette arbeidet vil, dersom den planlagte fremdriften skal holdes, starte første halvår 2020, avslutter konsernsjefen.
Les også: - Motor Forum Jessheim: Et kompakt og moderne anlegg
Les også: Thrane-Steen nedskalerer - Motor Forum oppskalerer
Les også: Hedin kommenterer Byton-partnerskap
Les også: Autoindustri lanserer to nye kinesiske merker i Norge
Les også: MG har hastverk: Er i samtaler med flere norske aktører
Les også: MG vraket: - Ikke holdbar business case
Les også: Full forvirring rundt Kinabil-import
Les også: Chery-lansering utsatt på ubestemt tid
Følg BilNytt.no på Facebook