I august var Zeekr-prøvekjøringene så smått i gang fra et telt på parkeringsplassen utenfor Volvo Car Stor-Oslo på Økern.
Da var bilmerket ennå ikke offisielt lansert i Norge:
- Vi er på Økern i egen regi og tester ut riggen vår. Vi må lære litt før vi setter i gang, svarte Ole Kristian Ågotnes i Zeekr da BilNytt.no spurte ham om hva som foregikk.
Han lovte imidlertid norsk Zeekr-lansering i tredje eller fjerde kvartal i år for det Geely-eide bilmerket.
Og i dag lanseres bilmerket i Norge, som tredje land i Europa etter lanseringer i Sverige og Nederland i fjor.
Ifølge Zeekr selv er ambisjonen «å bli en ekte leverandør av mobilitetsløsninger». I Norge starter den reisen altså med en tradisjonell forhandlermodell. Her fra tjuvstarten på Økern.
Tradisjonelt forhandlersalg
Ifølge Lothar Schupet, Chief Commercial Officer i Zeekr Europe, er Norges-lanseringen en viktig strategisk milepæl i Zeekrs Europa-strategi:
- Vi er glade for å lansere merkevaren vår i Norge. Dette er et svært viktig marked for oss, sier Schupet.
BilNytt.no er kjent med at bilene skal selges gjennom en tradisjonell forhandlermodell, og ikke i en agent- eller direktesalgsmodell.
I Sverige og Nederland er det direktesalg som gjelder.
- Våre førsteklasses elbiler vil bli matchet med en førsteklasses kundeopplevelse, levert gjennom vårt nye forhandlernettverk i Norge – noe som er første gang for Zeekr i Europa, bekrefter Schupet.
Foreløpig er nyetablerte Premium Cars Stor-Oslo på plass som eneste Zeekr-forhandler, med oppstart nå i oktober.
I august ble det ble offisielt at det nyetablerte søsterselskapet til Volvo Car Stor Oslo – altså Premium Car Stor Oslo – skulle overta salget av Polestar i Oslo.
- Mer informasjon om kort tid
Zeekr lover at et nettverk av norske forhandlere skal komme på plass i løpet av kort tid.
Disse skal tilby prøvekjøring, konfigurasjon, bestilling og service.
I tillegg skal det etableres et nettverk av autoriserte servicesentre og verksteder.
Tobias Joelsson i Zeekr Europe sier til BilNytt.no at utrullingen av Zeekrs norske forhandlernettverk fortsetter i nær fremtid.
- Hvilke andre forhandlere har dere knyttet til dere i Norge?
- Det kommer vil tilbake til om kort tid, svarer Tobias Joelsson til BilNytt.no.
Han er PR- og markedssjef i Zeekr Europe.
- Er det først og fremst Volvo-forhandlere som er aktuelle?
- Vi undersøker alle muligheter, svarer Joelsson.
Det har tidligere vært kommunisert at Meko-konsernet skal være Zeekrs servicepartner.
- Er dette fortsatt planen i Norge?
- Vi ønsker å koble servicemarkedet på vårt forhandlernettverk. I Sverige bruker vi Meko, svarer Joelsson.
Økern-avdelingen først ut
- Vi har nettopp inngått avtale med om å forhandle Zeekr, så det er i dag vi starter prosessen med å forme hvordan dette skal bli, sier Joakim Stølan til BilNytt.no.
Joakim Stølan er daglig leder i Premium Cars Stor-Oslo, som skal selge Polestar og Zeekr side om side med søsterselskapet Volvo Car Stor-Oslo.
- Når er Zeekr-avdelingen klar på Premium Cars Økern? Hvor stor blir avdelingen?
- Det er ikke klart per nå, så det må vi komme tilbake til. Størrelse er også usikkert, det samme gjelder plassering, svarer Stølan.
- Blir det også Zeekr på Fornebu og Ryen – parallelt med Polestar?
- Per i dag finnes det ikke konkrete planer for det. Det må vi også komme tilbake til. Vi starter opp på Økern, sier Premium Cars Stor-Oslo-sjefen.
- Kreves det ulike arbeidsmetoder når Zeekr er på tradisjonell forhandlermodell, mens Polestar er på uekte agentmodell?
- Ja, det gjør det jo. Men det betyr ingenting da merkene vil ha separate, dedikerte salgsorganisasjoner, svarer Stølan.
- Starter dere også opp med Zeekr-service hos Volvo Car Lillestrøm?
- Nei, det er det ingen planer om per i dag.
- Hva er status rundt et fremtidig samarbeid mellom Premium Cars Stor-Oslo og Lotus og Lynk & Co?
- Per i dag finnes det ingen konkrete planer for det, sier Stølan.
Lothar Shupet og Joakim Stølan signerte forhandlerkontrakten i Amsterdam tirsdag kveld.
Prisene er klare
I dag er også prisene for de to første modellene, Zeekr 001 og X, offentliggjort.
Bilene blir tilgjengelig for bestilling senere denne måneden. De første kundeleveransene vil finne sted innen utgangen av året.
Zeekr opplyser at norske kunder tilbys et introduksjonstilbud på finansiering med 0,99 % rente.
Zeekr 001 får en startpris på 579.900 kroner. Modellen har en rekkevidde på opptil 620 kilometer og tilbys med to- eller firehjulsdrift.
Kompakt-SUVen Zeekr X koster fra 424.900 kroner. Modellen har en rekkevidde på opptil 446 kilometer og tilbys med to- eller firehjulsdrift. Ole Kristian Ågotnes presenterte bilen i fjor høst.
Ågotnes har tidligere avvist at det er aktuelt med et showroom i Oslo sentrum ved lansering.
Større en Polestar
Både Zeekr 001 og X er bygget på SEA-plattformen (Sustainable Experience Architecture), som blant annet også Volvo EX30 er basert på.
Bilene leveres med en garanti på fem år og 100.000 kilometer, som kan utvides til ytterligere fem år og 100.000 kilometer – altså opptil 10 år.
Når det gjelder lading har Zeekr inngått et samarbeid med Plugsurfing, slik at kundene får tilgang til mer enn 800.000 ladepunkter i Europa. Zeekr-appen skal blant annet håndtere fakturering og kvitteringer for lading.
Zeekr er en del av Geely-konsernet, og er børsnotert i New York.
Siden Zeekr begynte å levere biler i oktober 2021 har merket levert rundt 340.000 biler globalt, og er dermed større enn Polestar.
Zeekr har utviklingssentre og designstudioer i Göteborg, Ningbo, Hangzhou og Shanghai, og globalt tilbyr merket fem modeller.
Zeekr gjør et poeng av at selskapets verdier er likeverd, mangfold og bærekraft.
Disse Geely-merkene selges i Norge:
Volvo Car Stor-Oslos anlegg på Ryen i sør i Oslo skal stå klart til våren. Der skal Polestar selges på uekte agentmodell, mens Volvo selges på vanlig forhandlermodell. I dag finnes ikke konkrete Ryen-planer for Zeekr.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn