BilNytt.no var først ute med å melde om den voldsomme økningen refundert engangsavgift fra Skatteetaten ved eksport av bruktbiler:
I begynnelsen av juli skrev BilNytt.no at Norges Bilbransjeforbund (NBF) hadde innhentet tall fra Skatteetaten som viste at pr. 19. juni hadde det blitt utbetalt over 500 millioner kroner i refundert engangsavgift for eksport av bruktbiler.
Siden den gang har saken vakt stor oppmerksomhet i NRK, TV 2, VG, E24, NTB og en rekke andre riksmedier.
I dag kan BilNytt.no bringe informasjon som viser at utviklingen ser enda mer dramatisk ut, ikke minst grunnet lang behandlingstid og en oppskalering av aktiviteten.
Stort etterslep
Oppdaterte tall BilNytt.no har hentet inn fra Skattetaten viser at det hittil i år (pr. 31. juli) er utbetalt 684,6 millioner kroner i refundert engangsavgift i forbindelse med eksport av bruktbiler.
Men det er altså ikke hele bildet:
I tillegg ligger det rekordmange saker til behandling, og Skatteetaten opplyser til BilNytt.no at det er mange ukers behandlingstid:
- Dette beløpet kommer til å endre seg, ettersom det er søknader som ikke er ferdig behandlet, sier seniorrådgiver Stig Flesland til BilNytt.no.
Han bekrefter til BilNytt.no at Skatteetaten nå for tiden behandler søknader mottatt i begynnelsen av juni 2023.
Det vil si at selv om BilNytt.no nå kan bringe refusjonsbeløp per 31. juli, gjelder beløpet kun for biler som er eksportert i løpet av årets første fem og en halv måneder.
BilNytt.no har grunn til å tro – etter samtale med sentrale aktører – at aktiviten dessuten har tatt seg opp.
Flesland opplyser at det utbetalte refusjonsbeløpet hittil i år er fordelt på 7.082 refusjoner.
Det er dermed en gjennomsnittlig avgiftsrefusjon på i underkant av 100.000 kroner per bil.
Ferske tall for bruktbileksport, pr. 31. juli 2023:
Kilde: Skatteetaten/BilNytt.no
Pr 31. juli er det utbetalt 684,6 millioner for biler eksport til og med starten av juni. Det er en voldsom økning fra tidligere år. I 2020 ble det utbetalt 90 millioner kroner ved eksport av biler fra Norge. Det er krevende å gi et treffsikkert estimat på hvor mye eksporten vil lande på ved slutten av året (den grå søylen).
Inkluderer ikke elbiler
Det dreier seg i all hovedsak om rene bensin- og dieselbiler, ettersom det ikke er innbetalt engangsavgift på elbiler registrert før 1. januar 2023.
Det er få ladbare hybrider som eksporteres da engangsavgiften for disse bilene har vært lavt.
Heller ikke refusjonsbeløp på under 7.500 kroner er med i tallene.
Fortsetter dagens takt vil man passere 1,5 milliarder i utbetalt beløp.
Dersom eksportaktiviten tar seg opp de neste månedene etter hvert som flere setter virksomheten i system, kan tallene fort bli betydelig høyere.
I hele 2022 ble det refundert 390 millioner kroner fordelt på 5.500 biler. I 2020 var beløpet 90 millioner fordelt på 1.160 biler, mens tilbake i 2015 ble det utbetalt refusjon for én bil.
Det finnes ingen gode tall på hvor mange elbiler som eksporteres. Det er imidlertid et betydelig antall, da flere modeller har en gunstig utsalgspris i Norge kombinert med dagens valuta:
- Disse tallene viser hvor mye avgift som er refundert. De viser ikke riktig antall biler som er eksportert, sa NBFs fagsjef for bilsalg Tore Rylander til BilNytt.no tidligere i sommer.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: